Tekściwo

hesja Air-Art Photography

21 LIS 2025

KALENDARZ LOTNICZY 2026

Opis kalendarza i zawartych w nim zdjęć

[Click to switch to the English version]

 

Oddaję w Wasze ręce kolejny kalendarz lotniczy. Wybierając zdjęcia, brałem pod uwagę głównie głosy na moim fanpage’u na Facebooku (dziękuję!). Ostatecznej selekcji dokonałem, kierując się również moimi osobistymi odczuciami. Nie było łatwo, gdyż w 2025 roku wziąłem udział w wielu ciekawych sesjach, podczas których powstało sporo dobrych obrazów. Dla mnie najważniejsze zdjęcia to oczywiście te „trójwymiarowe”, w których poza wiadomymi dwoma wymiarami jest też i ten trzeci, będący ilością wspomnień i przeżyć, jakie towarzyszyły mi podczas samego fotografowania. Uważam, że zdjęcia wybrane do kalendarza muszą robić jak największe wrażenie przez wszystkie dni danego miesiąca! Całościowo natomiast kalendarz musi być różnorodny, by zadowolić jak najszerszą rzeszę odbiorców, choć wiadomo, że wszystkich zadowolić się nie da. 
Poniżej opisy przedstawiające co jest na zdjęciach, w jakich okolicznościach zdjęcia zostały wykonane i krótkie wyjaśnienia, dlaczego akurat dane zdjęcie wybrałem i dlaczego na dany miesiąc. 
Życzę udanej lektury i dziękuję za zainteresowanie moją fotografią :)

 

OKŁADKA

Data wykonania zdjęcia: 28.08.2025. 
Obiekt: Boeing 737-800. Ignacy Paderewski. Wersja BBJ (Boeing Business Jet). 
Przynależność: 1. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Dęblin (Polska).
Misja: Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AirSHOW Radom.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Nikkor Z 100-400 mm (140 mm), f/4.5-5.6 VR S (1/2000 f/5,6 ISO 140).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1017,2025-airshow-radom.html
Dlaczego akurat to zdjęcie i to na okładce?
Bo moim zdaniem jest to najbardziej spektakularne zdjęcie lotnicze, jakie udało mi się popełnić w 2025 roku. Już podczas sesji wiedziałem, że to będzie okładka kalendarza! Wcześniej nigdy nie widziałem żadnego zdjęcia, na którym Boeing 737 wystrzeliwuje flary, a tu miałem możliwość nie dość, że zobaczyć to zjawisko na żywo, to jeszcze prowadzić tego kolosa przez radio podczas sesji. Co więcej, w kabinie Paderewskiego na prawym fotelu siedział mój bardzo dobry znajomy, z którym zrobiliśmy w przeszłości kilka sesji air-to-air tyle, że latał wtedy na Su-22 :). Cytując klasyka – takie rzeczy nie dzieją się codziennie! To były dla mnie niesamowicie wyjątkowe chwile. 


STRONA INFO

Data wykonania zdjęcia: 13.05.2025. 
Obiekt: 4x Lockheed Martin F-16. 
Przynależność: 32. Baza Lotnictwa Taktycznego, Polskie Siły Powietrzne. 201. i 301. Eskadra Myśliwska, Portugalskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Szawle (Litwa).
Misja: NATO Baltic Air Policing Block 67, Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 13.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (86 mm), f/4G ED VR (1/800 f/6,3 ISO 160).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1012,pkw-orlik-13.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Bo to była wspaniała, potężna, dwudniowa sesja nad Litwą, którą organizowaliśmy razem z niesamowitymi pilotami z Łasku. Nie przez przypadek, aż dwa zdjęcia z tej sesji zawitały w kalendarzu. To ujęcie formacji naszych i portugalskich F-16 pozwoliło mi umieścić na nim najważniejsze informacje o kalendarzu. Dzięki temu wylądowało na stronie info - przemycone niejako dodatkowo. 


STYCZEŃ

Data wykonania zdjęcia: 23.04.2025. 
Obiekt: 2x KAI FA-50GF Fighting Eagle. 
Przynależność: 23. Baza Lotnictwa Taktycznego, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Mirosławiec (Polska).
Misja: Pożegnalna sesja z samolotami Su-22.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (48 mm), f/4G ED VR (1/800 f/6,3 ISO 140).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1011,pozegnanie-su-22.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Bo nie mogło zabraknąć w kalendarzu zdjęcia z samolotami FA-50! Nie dlatego, że to moje ulubione samoloty, choć bardzo mi się podobają, ale z powodu pilotów, którzy akurat na tym ujęciu nimi lecą! To wspaniali, otwarci, niesamowici ludzie, dzięki którym i z którymi zrobiliśmy, robimy i mam nadzieję będziemy robić w przyszłości wspaniałą robotę fotolotniczą! Zimna tonacja zdjęcia idealnie pasuje do zimnych barw miesiąca stycznia.

 

LUTY

Data wykonania zdjęcia: 12.05.2025. 
Obiekt: 2x Lockheed Martin F-16 Jastrząb.
Przynależność: 32. Baza Lotnictwa Taktycznego, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Szawle (Litwa).
Misja: NATO Baltic Air Policing Block 67, Polski Kontyngent Wojskowy ORLIK 13.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (70 mm), f/4G ED VR (1/1000 f/7,1 ISO 1250).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1012,pkw-orlik-13.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
O tej sesji wspomniałem już powyżej w opisie strony info. Podczas gdy z naszymi łaskimi Jastrzębiami wracaliśmy znad morza w kierunku bazy w Szawlach, na niebie działy się niebywałe rzeczy. Mieliśmy trochę czasu, więc próbowałem go wykorzystać na łapanie kadrów z tak niesamowitym tłem. To było jak malowanie obrazów! Wpatrzony w tło kierowałem nasze F-16 albo na lewą stronę CASY w lewych schodach, albo na prawą w schodach prawych, albo w oś CASY w trailu. W każdym układzie było genialnie. Wspaniałe wspomnienia z tych dni nad Litwą oraz ilość oddanych na to zdjęcie głosów sprawiły, że zdjęcie znad Litwy wylądowało w kalendarzu. Nie było nam wtedy za ciepło. Stąd luty.


MARZEC

Data wykonania zdjęcia: 14.06.2025. 
Obiekt: PZL SW-4 Puszczyk i Mil Mi-2.
Przynależność: 41. Baza Lotnictwa Szkolnego i 49. Baza Lotnicza, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: GippsAero GA8 Airvan.
Lotnisko startu/lądowania: Płock (Polska).
Misja: III Światowy Zlot Śmigłowców w Płocku.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (55 mm), f/4G ED VR (1/15 f/13 ISO 64).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1014,atam-34.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Bo nie mogło zabraknąć w kalendarzu zdjęcia ze śmigłowcem! A czemu nie od razu z dwoma? Z prowadzącym, obdarzonym piękną linią polskim śmigłowcem SW-4 oraz z prowadzonym, legendarnym śmigłowcem Mi-2. To była wspaniała sesja podczas kolejnego Światowego Zlotu Śmigłowców organizowanego od kilku lat przez niesamowitą Serafinę Ogończyk – Mąkowską. Wspaniała sesja, niesamowici ludzie, piękne śmigłowce, cudowne tło z Wisłą w okolicach Płocka, wszystko to sprawiło, że zdjęcie znalazło się w kalendarzu, a że zaczęło nam się robić zielono, więc padło na miesiąc marzec! :)

 

KWIECIEŃ

Data wykonania zdjęcia: 28.08.2025.
Obiekt: Dassault Rafale 
Przynależność: Rafale Demo Team, 3/4 Eskadra Akwitańska, Francuskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Dęblin (Polska).
Misja: Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AirSHOW Radom.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Nikkor Z 100-400 mm (170 mm), f/4.5-5.6 VR S (1/2000 f/5,6 ISO 280).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1017,2025-airshow-radom.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
To zdjęcie ma długą historię. Tak więc skracając: Dzięki znajomościom z francuskimi pilotami Dassault Rafale jeszcze z sesji nad Litwą, udało mi się dotrzeć do pilota Rafale Demo Team. Mieliśmy super kontakt, dogadaliśmy wszystkie szczegóły sesji itd. W dniu sesji napisał do mnie, że niestety z powodu zwiększonego ruchu nad Europą będzie miał przynajmniej 30 minut spóźnienia. To by zawaliło nasz plan sesji, gdyż w tym czasie mieliśmy się spotkać z greckimi F-16. Poprosiłem go zatem, żeby się postarał być jak najwcześniej nad umówionym punktem i coś wymyślimy. Jaka była moja radość, gdy w radiu Rafale zameldował się niemal idealnie o czasie! Miał tailwind i pomagał sobie dopalaniem, by tylko zdążyć. Wspaniały facet! Nie może go nie być w kalendarzu zwłaszcza, że to zdjęcie otrzymało tak dużo głosów! A czemu kwiecień? No jest przecież mega kolorowo, jak pod koniec kwietnia. Choćby nad Biebrzą? :)

 

MAJ

Data wykonania zdjęcia: 22.07.2025. 
Obiekt: 2x EADS CASA C-295M. 
Przynależność: 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Kraków (Polska).
Misja: Sesja a2a wykonana w związku ze Świętem 8. Bazy.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (38 mm), f/4G ED VR (1/125 f/9 ISO 64).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1020,swieto-8.-bltr-krakow.html
Dlaczego akurat to zdjęcie? 
Oj, o to zdjęcie w kalendarzu trwała walka niemal do samego końca. Miało ono od początku silny głos moich obserwujących na fanpage’u, ale… był silny konkurent – zdjęcie, na którym były i CASA i Bryza. To drugie idealnie reprezentowałoby 8. Bazę i wielu zwolenników Bryzy było za tym drugim! Zdecydowana większość wybrała jednak to zdjęcie. Ja stałem w rozkroku, gdyż widziałem moc obu ujęć. Z jednej strony CASA i Bryza w ciasnej formacji, z drugiej dwie CASY i piękny Giewont w tle. Ostatecznie napisałem do dowódcy 8. Bazy, na marginesie wspaniałego człowieka, mojego imiennika i… już nie miałem problemów z wyborem – dowódca zarządził! :) Czyż nie będzie pięknie mieć na ścianie taki widok w maju?  


CZERWIEC

Data wykonania zdjęcia: 28.08.2025.
Obiekt: Lockheed C-130 Hercules. 
Przynależność: 33. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Dęblin (Polska).
Misja: Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AirSHOW Radom.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (38 mm), f/4G ED VR (1/60 f/14 ISO 64).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1017,2025-airshow-radom.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Bo takie rzeczy nie zdarzają się codziennie! To była moja pierwsza sesja air-to-air z potężnym C-130 odpalającym flary! Do tego piękne tło z Wisłą i jej wyjątkowymi łachami piachu! Można chcieć więcej? Ciepłe kolorki – mam nadzieję, że czerwiec 2026 będzie ciepły! :) 


LIPIEC

Data wykonania zdjęcia: 28.08.2025.
Obiekt: Eurofighter Typhoon. 
Przynależność: Bavarian Tigers Neuburg, 74. Skrzydło Myśliwskie, Niemieckie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Dęblin (Polska).
Misja: Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AirSHOW Radom.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (31 mm), f/4G ED VR (1/1250 f/9 ISO 360).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1017,2025-airshow-radom.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
To jedno z tych zdjęć, nad którymi nie zastanawiałem się ani sekundy. Już w momencie, w którym ten niemiecki Eurofighter Typhoon przyleciał na naszą sesję, wszyscy zwariowaliśmy z wrażenia. To malowanie jest zjawiskowe! Robienie zdjęć niemal w południe, z reguły nie daje dobrych rezultatów ze względu na panujące o tej porze płaskie światło. Mimo to poprosiłem pilota CASY byśmy lecieli wzdłuż Wisły i zaproponowałem pilotowi Eurofightera, by podleciał niemal pod naszą rampę do sesji portretowej. To był strzał w dziesiątkę! Jego sylwetka i malowanie wspaniale zagrały z pełną świetlnych refleksów taflą wody oraz łachami piachu na Wiśle. To była cudowna chwila!  Upalny lipiec, najbardziej pasuje mi kolorystycznie do tej fotki. :) 

 

SIERPIEŃ

Data wykonania zdjęcia: 23.04.2025. 
Obiekt: 4x Suchoj Su-22. 
Przynależność: 21. Baza Lotnictwa Taktycznego, Polskie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Mirosławiec (Polska).
Misja: Pożegnalna sesja z samolotami Su-22.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (50 mm), f/4G ED VR (1/800 f/8 ISO 72).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1011,pozegnanie-su-22.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
To była wyjątkowa sesja dla mnie. Po krótkiej przerwie w moim udziale w sesjach air-to-air organizowanych przez Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, nagle, ku mojemu potężnemu zdziwieniu i jeszcze większej radości, zostałem zaproszony do zorganizowania i poprowadzenia od strony foto pożegnalnej sesji air-to-air z samolotami Su-22. Lepiej być nie mogło! Przecież ja szkolony po Su-22 i wiadomo, że Suczki kochamy najbardziej! W sesji wzięły udział 4 samoloty Su-22 i 2 samoloty FA-50. Działo się tego dnia potężnie dużo i udało nam się zrobić wspaniały materiał. To jedno z moich ulubionych zdjęć. Zachód Słońca i pożegnanie naszych, kończących służbę pod biało-czerwoną szachownicą Suczek. Łezka, ale takie jest życie. Dlaczego sierpień? Chyba wszyscy widzą. :)

 

WRZESIEŃ

Data wykonania zdjęcia: 25.05.2025.
Obiekt: Lockheed Martin F-22 Raptor.
Przynależność: F-22 Raptor Demo Team, 27. Eskadra Myśliwska, Siły Powietrzne USA.
Pokazy lotnicze The Hyundai Air & Sea Show.
Miejsce: Miami Beach (USA).
Zestaw foto i ustawienia: Nikon Z 9. Z 600mm f/4 TC VR S (1/1250 f/7,1 ISO 220).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1024,air--sea-show.html 
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Bo uwielbiam Raptora! Bo kocham pokazy lotnicze w Miami Beach! Bo to zdjęcie dostało potężną ilość Waszych głosów! Bo to jedyny reprezentant w kalendarzu moich zdjęć zrobionych z ziemi! 
Bo… Bo bardzo lubię to zdjęcie! :)

 

PAŹDZIERNIK

Data wykonania zdjęcia: 16.05.2025. 
Obiekt: Lim-2 (MiG-15).
Przynależność: Fubar Aviation Ltd.
Platforma foto: Short SC.7 Skyvan, SKY FORCE Polskie Centrum Spadochronowe.
Lotnisko startu/lądowania: Aeroklub Ziemi Piotrkowskiej. Piotrków Trybunalski (Polska).
Misja: Air-to-Air Meeting nr 33.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (65 mm) f/4G ED VR (1/800 f/5 ISO 64).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1015,atam-33.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Nie tylko dlatego, że otrzymało od Was niemal najwyższą ilość głosów! To była wyjątkowa sesja z samolotem Lim-2. Zrobiliśmy ich wiele, ale tym razem, Bartkowi Maciejczykowi - pilotowi Lima, udało się utrzymać prędkością za naszym Skyvanem! A tam udało się (ATAM?). On jest po prostu mega dobry w te klocki i dał radę! Pomógł też lot na trochę wyższym poziomie, dzięki czemu chmurki się pięknie wkomponowały w tło. Utrzymanie się za rampą zmienia totalnie postać rzeczy. Można zrobić o wiele więcej zdjęć i ciekawych ujęć niż podczas tylko kilku dynamicznych przelotów. Dzięki „Mike Bravo” za tę sesję! Było fantastycznie. Fotka leci do mojego urodzinowego października. :)

 

LISTOPAD

Data wykonania zdjęcia: 11.06.2025.
Obiekt: SAAB JAS 39C Gripen.
Przynależność: 17. Skrzydło Lotnicze, Szwedzkie Siły Powietrzne.
Platforma foto: EADS CASA C-295M, 8. Baza Lotnictwa Transportowego, Polskie Siły Powietrzne.
Lotnisko startu/lądowania: Malbork (Polska).
Misja: NATO Enhanced Air Policing.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (52 mm) f/4G ED VR (1/800 f/5 ISO 6400).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1013,nato-enhanced-air-policing.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
Nie dlatego, że podoba mi się Gripen, bo tak średnio i też nie dlatego, że zdjęcie jest super jakości, bo też z nią jest tak nie do końca. To już była końcówka potężnej sesji, podczas której szwedzcy piloci dali super radę. Na zdjęciu widzimy rozejście nad pasem startowym w Malborku. Tak więc dlaczego to zdjęcie? Bo je uwielbiam! Z uwagi na dynamiczny kadr i dynamiczną akcję tego Gripena, który wygląda na tym zdjęciu wyjątkowo bojowo i drapieżnie. Uważam, że dynamika zdjęcia i płomień dopalacza Gripena znakomicie ogrzeją nas ze ścian w listopadowe, chłodne wieczory.

 

GRUDZIEŃ

Data wykonania zdjęcia: 03.12.2024.
Obiekt: 2x Eurofighter Typhoon EF-2000A.
Przynależność: 36. Skrzydło Włoskich Sił Powietrznych.
Platforma foto: Alenia C-27J Spartan, Lithuanian Air Force. 
Lotnisko startu/lądowania: Szawle (Litwa).
Misja: NATO Baltic Air Policing Block 67.
Zestaw foto i ustawienia: Nikon D850. AF-S Nikkor 24-120 mm (40 mm) f/4G ED VR (1/800 f/7,1 ISO 360).
Więcej z tej sesji: https://www.hesja.pl/galeria,1000,bap-block-67.html
Dlaczego akurat to zdjęcie?
To była ostatnia sesja w 2024 roku. Planowanie sesji nad Litwą w grudniu, to duże ryzyko, ale jak widać czasem się opłaca. Na tę sesję z włoskimi Eurofighterami i z francuskimi Rafale zaprosił mnie mój przyjaciel Giovanni Colla (grazie!), z którym razem od kilku już lat robimy wiele projektów air-to-air. To był drugi lot tego dnia. Nie planowaliśmy go, ale piloci chcieli lecieć, to głupio było odmówić. ;) Oczywiście żartuję, bo mega się ucieszyliśmy, choć zimno było jak cholera, a my jeszcze nie zdążyliśmy się ogrzać po pierwszym locie. Przed lotem sugerowałem Giovanniemu, co moglibyśmy zrobić, na co on odpowiedział, że to ja mam drugi lot prowadzić! No i tak się stało. Na zdjęciu widzimy rozejście, przy czym gdy wcześniej podałem komendę do rozejścia, to dowódca formacji powiedział, że tylko on może robić dynamiczne manewry, gdyż w drugim samolocie leci pilot nieposiadający uprawnień do takich akcji. No i nasza sesja wyglądała tak, że prowadzony leciał non stop po prostej, a prowadzący pięknie wywijał fikołki wokół niego! :) I tak na zdjęciach tego nie widać, ale zabawa była pyszna! O tym, że super zagrało nam światełko nie muszę pisać. Niech zatem światełko z tego zdjęcia rozświetla nam grudniowe mroki w 2026 roku.  
 
Jesteś zainteresowana/y nabyciem mojego Kalendarza Lotniczego 2026?
Zapraszam do złożenia zamówienia :)
Zamówienia / You can order it here:
Polska:
https://www.hesja.pl/sklep,27,kalendarz-lotniczy-2026.html
In English:
https://www.hesja.pl/en,sklep,27,aviation-calendar-2026.html

 

Tło:

zamknij

© 2025 Sławek hesja Krajniewski

Polityka prywatności

Wykonanie: Onepix. | DRE STUDIO